29 Mac, 2013

Moving on

' You are responsible for your life. You can't keep blaming somebody else for your dysfunction. Life is really about moving on.' - Oprah Winfrey


Yes! Life is about moving on. Yeaaahhh. This holiday tak boleh dikira dengan jari lah berapa banyak kali mama 'motivate' dakdak nak exam. They are Miss Anis Nadiah Farhana - SPM Candidate & Miss Anis Najihah - PMR Candidate. Tapi yang paling teruk mestilah yang nak ambik SPM ni. Haissshhh. Mama asyik cakap macam ni ' Ni kalau tak dapat straight A siaplah'. Cuba cakap sikit siapa yang taknak straight A's? Mestilah semua orang nak. Tapi cuma yang membezakan adalah usaha je. Yes! Cakap pasal usaha. Aku dah cukup berusaha ke untuk dapat straight A for SPM? Result mid-term 1 pun mcm hampeh je. Issshhh. Menyesal pun dah tak berguna. Result dah dapat dah pun. So, i've to work hard for the mid-year exam. Tapi boleh ke aku dapat result yang better at least? Form 4 punya syllabus pun tak habis cover lagi. Macam mana ni? Bak kata semua orang, ni SPM. Bukan macam PMR yang boleh study lagi dua bulan nak ambik exam. 

So, bersempena lagi tujuh hari aku officially 17, aku kena pasang niat, tekad & azam yang kukuh untuk memegang prinsip 'bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian' sebab kalau 'sudah terhantuk baru tengadah' & 'nasi sudah menjadi bubur' dah tak berguna. And kalau cakap pasal SPM result, rasanya macam tak terlambat lagi nak cakap Congratulations to kakak-kakak Amigas 0812 kerana berjaya menduduki tempat pertama dalam SBP for SPM! One of the reason aku kena bangkit dari angan-angan adalah kerana mungkin aku lah salah seorang daripada batch Camaraderie yang akan mengharumkan nama batch atau mungkin sebaliknya. Nauzubillahi min zalik. Minta-minta aku bukan lah nila yang menyebabkan rosak susu sebelanga. To all my sisters, Camaraderie. Sudah 4 tahun 3 bulan kita bersama-sama, susah senang. Jatuh bangkit. Kena benci kena perli kena uji tapi kita still macam family. Especially waktu form3. We are like one big happy family! This year gonna be our final year together. Gelak ketawa ramai-ramai. Kena marah ramai-ramai. Menangis ramai-ramai. Study ramai-ramai. Friendships never last. Love Camaraderie!